9 ביוני 2012

סטאר איילנד - קרל היאסן







זהו ספר סאטירי על אורח החיים שמנהלים כוכבי בידור בארצות הברית.
עלילת הספר מתוארת בנימה של בוז ולעג כלפי אורח חיים זה שמתואר כמושחת, והתרבות שמייצגים גיבורים אלה מתוארת כרדודה, חסרת ערכים ותוכן.

גיבורת הספר היא כוכבת פופ בת 22 שהקריירה שלה בירידה בגלל אורח החיים הפרוע שהיא מנהלת , התמכרות לסמים ולסקס, שמביאה  אותה לעיתים קרובות לאשפוזים בבתי חולים ובמוסדות גמילה.

כדי להסתיר מהציבור את האשפוזים, שכרו הוריה כפילה שתפקידה היה להופיע בכל מני אירועים במקומה, כדי שהעיתונאים יצלמו אותה, יפרסמו את תמונותיה במדורי הרכילות, וכך למראית עין זה יראה שהיא פעילה .
לכוכבת הפופ שמתוארת כזנזונת נטולת כישרון ובעלת מוח חלול, יש גם זמרת ששרה את השירים במקומה, ומה שהיא עושה זה הנעת שפתיים באופן מותאם לשיר.
את חוסר הכישרון שלה ואת העולם המזוייף  שאותו היא מייצגת מתאר הסופר בהומור. כל הספר כתוב בהומור.

צ'רי פאי עברה שלושה אימונים מפרכים עד שמורי לייקס השלים עם העובדה שאי אפשר למצוא קול חלוש משלה מחוץ לכותלי מוסד לחולים סופניים. הוא הזמין זמרת ליווי מפורסמת לאולפן, וצ'רי נשלחה בבושת פנים ללמוד את אומנות הנעת השפתיים עם פלייבק. (עמ' 23)

לכוכבת יש גם בלוג, אך לא היא הכותבת בו אלא היחצניות התאומות שנשכרו כדי להציל את הקריירה הדועכת שלה.
היחצניות התאומות וגם גיבורים אחרים מתוארים בצורה מגוחכת : ליחצניות  יש תמיד הבעת פנים קפואה והן לא מגלות את רגשותיהן בגלל הבוטוקס שהקפיא את פניהן, צלם הפפראצ'י שרודף אחרי צ'רי פאי הכוכבת , מתואר כגבר שמן ומסריח, ושומר הראש של הכוכבת, הוא רוצח שהשתחרר מהכלא, שמראהו החיצוני הוא כשל מפלצת הלקוחה מסיפור פנטסיה.
פניו מכוערים ומעוררי אימה, ובידו הקטועה אין תותבת רגילה אלא מכשיר דמוי גוזם דשא שאיתו הוא מאיים על אנשים.

דמותו האימתנית מעוררת לא רק צחוק כשקוראים את התיאור שלה, אלא גם ממחישה את הקשר של העולם התחתון אל עולם הבידור.

עולם הבידור והעולם התחתון מתוארים כקשורים זה בזה : צריכת סמים ושימוש ברוצחים שכירים.
באמצעות דמותו של שומר הראש המפלצתי , שהיה בעברו חוץ מרוצח גם סוכן משכנתאות, ובאמצעות דמות נוספת של יזם נדל"ן מושחת,  מתואר בספר גם משבר הנדל"ן בארצות הברית.

באחד הקטעים מתעורר מצפונו של שומר הראש המפלצתי כשהוא צופה בצלם הפפראצי ובכוכבת ונגעל מהם .
לרגע הוא מרגיש חרטה על כך שכסוכן משכנתאות הוליך שולל אנשים קטנים שכל רצונם היה להגשים את חלומם ולקנות בית :

הצפייה בשניים עוררה בכימו בחילה. אף שהיה חסר רחמים מטבעו, בכל זאת מצא עצמו חושב על כל אותם פראיירים מסכנים שהונה כדי שיקנו ממנו משכנתאות בריבית מתואמת – עכשיו הם מרוששים וחסרי כול. חטאם היחיד היה שרצו לקנות בית צנוע עבור משפחותיהם. החלום האמריקני! והנה איזו חתיכה מטומטמת עם קול שנשמע כמו שק מלא חתלתולים מורעבים – מפוצצת בכסף ועומדת לעשות עוד יותר כסף. אין צדק בעולם, חשב כימו במרירות." (עמ' 319)

הגיבורים שמתוארים לאורך כל העלילה בצורה מעוררת בוז, לעג וצחוק, מייחלים למותה הצפוי של הכוכבת ביום מן הימים ממנת יתר, כדי שיוכלו להרוויח ממנו.
מוות כזה יגדיל את מכירות הדיסק שלה בצורה משמעותית  ואת שאר המוצרים הקשורים אליה.
חלומו של צלם הפפראצי הדוחה הוא לצלם אותה כשהיא מתה כדי שיוכל למכור את התמונות לעיתונים ולהרוויח מיליונים.

האובססיה שלו לצלם את הכוכבת הופכת לסיפור חטיפה שאיננו סיפור מתח, אלא סיפור שדרכו מעביר המחבר ביקורת חברתית בסגנון הומוריסטי.

היאסן, קרל. סטאר איילנד. תל-אביב: ספרית מעריב, 2012








האתר הרשמי של המחבר - Carl Hiaasen's Official Web Site











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה