19 בינו׳ 2013

ספריה ציבורית ללא ספרים

בסתיו הקרוב תיפתח ספריה ציבורית ראשונה מסוגה בארצות הברית – ספריה דיגיטלית מלאה, ספריה ללא ספרים.
הספריה המכונה BiblioTech תיפתח בסאן אנטוניו, מחוז בקסר , טקסס, ומי שעומד מאחורי היוזמה להקמתה הוא שופט המחוז נלסון וולף, בעצמו חובב ספרים מודפסים, ובעל אוסף של כ- 1000 ספרים בכריכה קשה.
הספריה הדיגיטלית תהיה ראשונה מסוגה : העיצוב שלה יהיה דומה לחנות אפל והיא תכלול מסכי LCD, 100 קוראים אלקטרוניים להשאלה, 50 קוראים אלקטרוניים לילדים, 50 עמדות מחשב, 25 מחשבים ניידים ו-25 טאבלטים לשימוש במקום.
למנויים תהיה אפשרות לשאול קוראים אלקטרוניים טעונים בספרים לשבועיים או לטעון ספרים דיגטליים למכשירים שלהם מתוך אוסף של כ 10,000 ספרים דיגיטליים.
העלות של הקמת הספריה היא כ 1.5 מיליון דולר והיא פונה בעיקר לאוכלוסיות חלשות, לתושבים עם הכנסה נמוכה שאין להם גישה למחשב בבית.
ספריה כזאת תאפשר לאזורים חלשים מבחינה כללית לשפר את הגישה שלהם לטכנולוגיות. הכוונה היא בעיקר לאזורים עם אוכלוסיה היספנית.
בשנת 2002 כבר נעשה ניסיון להקים ספריה ציבורית שהיא כולה דיגיטלית  בסניף  סנטה רוזה של טוסקון, אריזונה, כדי לצמצם את הפערים הדיגיטליים בקהילה.
כמה שנים לאחר מכן התושבים ביקשו שיוסיפו לספריה אוסף של ספרים מודפסים.
היתרון הבולט של ספריה דיגיטלית הוא חיסכון במקום והפיכתו לאזור לימודים ועבודה קבוצתית אבל יש גם חסרונות לספריה דיגיטלית מלאה:
היא לא נותנת מענה למי שרוצה לקרוא בפורמט מודפס ואוסף הספרים הדיגטליים שלה כולל רק חלק מרבי המכר שנמכרים בפורמט דיגיטלי . לספריות הציבוריות אין אפשרות לרכוש רבים מרבי המכר בפורמט דיגיטלי בגלל שחלק מהוצאות לאור מסרבות לתת להן רשיון לרכוש את הספרים שלהן בפורמט זה.


תגובה 1:

  1. מעניינת ולא מפתיעה הבקשה של התושבים בספריה הקודמת לספרים מודפסים.

    ביום חמישי הורדתי לטאבלט שני ספרים. הפעם לצערי לא מצליחה לבצע הורדה. רואה את הספרים ב'ספריה' ולא מצליחה להוריד את הספרים.
    הנה בעיה בספר דיגיטלי...
    ירדנה

    השבמחק