8 באוק׳ 2009

Questia - ספריה וירטואלית

Questia

זו ספריה וירטואלית שמאפשרת גישה לאוסף הגדול ביותר באינטרנט של ספרים ומאמרים בתחומי מדעי הרוח ומדעי החברה.
הספריה כוללת 1,500,000 כותרים במדעי הרוח והחברה: היסטוריה, פילוסופיה, ספרות, כלכלה, מדעי המדינה, חינוך, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ועוד.
המאגר כולל 67,000 ספרים, 155,000 מאמרים מז'ורנלים (כתבי עת) ו 185,000 מאמרים ממגזינים ועיתונים.
המאגר כולל גם מקורות יעץ וירטואליים: אנציקלופדיה, מילון ותזאורוס.
אוסף הספריה נבנה על ידי ספרנים והוא כולל ספרים ומאמרים ממקורות מוסמכים וגם כלים לעריכת ביבליוגרפיה.
חלק מהשירותים שנותן המאגר כמו צפייה במאמרים, כרוך בהרשמה ובתשלום וחלק ניתן בחינם.
ניתן לעשות חיפוש במאגר ולקבל רשימה של מאמרים בנושא מסויים בחינם, אך כדי להכנס למאמר ולקרוא אותו יש להרשם לאתר. צפייה מלאה בכל פריטי המאגר מחייבת מנוי בתשלום חודשי.

הספריה כוללת מאגר ספרים לצפייה חופשית - Free Books
ואנציקלופדיה חופשית - Questia's Free Encyclopedia

באחד הדפים במאגר - Ten Cool Things About Questia , הם מציינים את יתרונות המאגר על פני מקורות אינטרנט אחרים: ספרים ומאמרים מכתבי עת מדעיים לעומת הרבה חומר חסר ערך שצריך לסנן כשעושים חיפוש במקורות אינטרנט אחרים ועוד, אך מה שמשך את תשומת ליבי הוא ההשוואה בין הספריה הוירטואלית לספריה רגילה, השוואה שקצת צובטת בלב. הם מציינים את היתרונות של הספריה הוירטואלית על פני הספריה המסורתית : Questia זמינה 24 שעות לעומת הספריה הפיזית שסגורה בלילה. הספריה הרגילה גובה קנסות והעותקים המושאלים נמצאים זמן רב מחוץ לספריה.
לעומת זאת הספרים בספריה הוירטואלית זמינים בכל עת, ניתן להדפיס דפים מתוכם ולסמן קטעים נבחרים.
פעמים רבות חשבתי , עוד לפני הצפיה ב questia, שלמקורות הוירטואלים האמינים יש יתרון של זמינות ונגישות והספריות צריכות לפתח שירותים חדשים שיוכלו לתת מענה להתפתחויות הטכנולוגיות.
דוגמא לספריה שמספקת שירותים חדשניים היא הספריה הציבורית של ניו יורק :
אחד השירותים שהיא מספקת הוא עזרה בשיעורי בית שמאפשר לקבל שירות טלפוני מספרנים וממורים. יש אפשרות לקבל ממורים עזרה טלפונית בשיעורי בית.
בין שירותי המחקר שהספריה מספקת יש גם שירות אקספרס : אפשרות לקבל צילומים וסריקות של מאמרים ומסמכים אחרים כקבצים בדואר אלקטרוני ובפקס.
הספריה כוללת מרכז מידע לחיפוש עבודה ואוספים פתוחים לצפיה באינטרנט:
מאגרי מידע מקוונים שפתוחים לצפייה מהבית למנויי הספריה, ההתחברות אליהם נעשית באמצעות כרטיס המנוי, ורשימת קישורים למאגרי מידע פתוחים לציבור ברשת, קישורים לאנציקלופדיות חופשיות ולמאגרי ספרים לצפיה חופשית.
הספריה הציבורית של ניו יורק מספקת את השירותים שמציעה הספריה הוירטואלית - גישה למאגרי מידע דיגיטליים בטקסט מלא ומעבר לכך - יש לה יתרון על פני הספריה הדיגיטלית והוא המענה האנושי והאפשרות להחזיק את הספר ביד דברים שעדיין הרבה אנשים מעדיפים.

2 תגובות:

  1. יונית הי. במקרה תוך כדי שיטוטי הגעתי לבלוג שלך. אז קודם כל תודה על המידע על Questia ונראה לי שזו תחילתה של ידידות מופלאה - רק מלהביט על העמודה השמאלית והמידע האצור בה ברור לי שתמצאי אותי משוטטת רבות בין דפייך.
    יעל

    השבמחק
  2. רק עכשיו ראיתי את התגובה.

    תודה.

    השבמחק