9 בנוב׳ 2009

האמיתית / שאנדור מאראי

קראתי את הספר והתרשמתי שמה שמייחד אותו זה המבנה שלו : ארבעה מונולוגים של גיבורי העלילה, כל אחד בנקודת זמן אחרת, השימוש במוטיבים שלקוחים מז'אנר הרומן הרומנטי ושילוב של מסה פילוסופית בתוך העלילה.
הסיפור מתחיל במונולוג של אילונקה, גרושתו של פטר, שמתרחש בבית קפה בבודפשט , בו היא מספרת לחברה את סיפור נישואיה לפטר, בן למשפחה אריסטוקרטית ובעל בית חרושת. היא מספרת על אהבתה הגדולה אליו, אהבה חד צדדית, מכיוון שפטר היה מאוהב אהבה אובססיבית במשרתת שעבדה בבית הוריו, מה שהביא לבסוף לגירושים שלהם.

לא מצויין תאריך מדוייק למונולוג הזה בבית קפה, אך הוא התקיים לפני מלחמת העולם השנייה. המשרתת תספר מאוחר יותר במונולוג שלה שאשתו של פטר מתה כמה חודשים לפני פרוץ המלחמה. המונולוג הראשון כולל את כל מאפייני הרומן הרומנטי ואופרת הסבון : אהבה גדולה, אהבה נכזבת, אהבה בלתי אפשרית בגלל הבדלי מעמדות, אהבה אובססיבית וקנאה, אך להבדיל מרומן רומנטי הסיפור הזה מנתץ בהמשך את מיתוס סיפור סינדרלה. אמנם גם כאן האדון הצעיר והעשיר מתאהב במשרתת הענייה ומתחתן איתה למרות פער המעמדות, אך הוא לא חי איתה בעושר ואושר עד היום הזה, כמו באגדות. הוא התגרש ממנה וירד מנכסיו לאחר המלחמה. הגורל שלו התהפך ומאריסטוקרט בעל בית חרושת, הוא הפך למהגר עני בארה"ב.

הסיפור שהתחיל כעלילה מתוך הרומן הרומנטי ממשיך במונולוג השני של האדון פטר שמתפלסף על פני עמודים רבים על משמעות החיים ומבקר את החברה הבורגנית שלתוכה נולד ובה הוא חי. הוא מאריך בתיאור החיים הבורגניים שאילצו אותו כל חייו לנהוג על פי כללי התנהגות נוקשים ולא איפשרו לו התנהגות טבעית.

האדון התאהב ביהודית המשרתת היפה ודימה אותה ליהודית הגיבורה התנכית אך היא בניגוד ליהודית התנכית לא היתה גיבורה כלל. היא פיתתה אותו לא כמעשה גבורה אלא כדי להנות מהכסף שלו שנים רבות לאחר מכן. יהודית המשרתת לא יכלה להיות גיבורה, היא נולדה למשפחה ענייה מרודה ומה שהעסיק אותה זה הישרדות. במונולוג שלה, המונולוג השלישי בספר, היא מתארת את חיי העוני המחפיר של משפחתה, עוני שצמצמם את הקיום שלהם לדרגת קיום של בעל חיים.

הסופר יצר שתי דמויות קיצוניות – אחת של אריסטוקרט והשנייה של משרתת ענייה מרודה כדי להמחיש בצורה מאוד ברורה את הפערים בין המעמדות ולא רק את הפער הכלכלי, הפער ברמת החיים, אלא גם את הפער הרוחני בין שניהם. העשיר זוכה לחיים אנושיים אמיתיים ואילו העני המרוד שמנהל מאבק הישרדות לסיפוק צרכיו הבסיסיים כמו בעל חיים, בסופו של דבר חי כמו חיה גם ברמה הרוחנית.

פטר האריסטוקרט, יכל באמצעות האמצעים הכלכליים לרכוש לעצמו גם השכלה, תרבות ונימוסים : הרווחה הכלכלית איפשרה לו להיות חופשי מדאגות קיומיות ולהעסיק את מחשבותיו בנושאים כמו אהבה, בדידות וביקורת חברתית.
העושר הכלכלי איפשר לו להנות מספרות ואמנות ובכך להעשיר אותו גם מבחינה רוחנית.
באמצעות הנכסים החומריים הוא יכל להעשיר גם את רוחו ולחיות חיים אנושיים אמיתיים, דבר שנשלל ממי שחי רק כדי לשרוד.

האדם נבדל מבעלי חיים ביכולת שלו להשתמש בשפה, להביע מחשבות ורגשות בצורה אמנותית, להנות מביטויים שונים של אמנות – שירה , ספרות ומוסיקה וכמובן מה שמבדיל אותו מהבהמה זה מצפון, ערכים ונימוסים. היכולת לרכוש תכונות אנושיות אלה תלויה ביכולת לספק ראשית כל את הצרכים הקיומיים הבסיסיים.

אנשים שהגיעו לתחתית, נותרו ללא קורת גג בלבוש מרופט, וחיים במחסה מתחת לאדמה כמו העכברים ואיתם , לא זוכים להשכלה וחינוך שהיו שמאפשרים להם לפתח מערכת ערכים והתנהגות שנחשבת לתרבותית ומנומסת . כבוד ואצילות נפש הם מותרות שמהם נהנים אנשי המעמד הבינוני ומעלה. לעניים המרודים לא ניתנו כלים לפתח תכונות כאלה ואין להם את היכולת לחשוב על משהו שהוא מעבר סיפוק הצרכים הבסיסיים. כך בגלל העוני נשלל מהם גם כבודם האנושי, הרוח האנושית – המצפון והערכים, הנימוסים וההנאה מתרבות.

ביקורות על הספר:
קובייה הונגרית - Ynet

לכלוכית בוויטרינה - הארץ

על המחבר:

Sandor Marai - Wikipedia

Sandor Marai - LibraryThing

חיפושים שעשיתי בעקבות הספר:

בתי קפה בבודפשט:

התיאור של הישיבה בבית קפה במונולוג הראשון הניע אותי לחפש חומר על בתי קפה בבודפשט באותה תקופה. במהלך החיפוש גיליתי שתרבות הקפה שגשגה בבודפשט בתקופה שבין 1910 לשנות ה- 30 של המאה העשרים. בתקופה זו היו מפוזרים ברחבי בודפשט כ 500 בתי קפה והם שימשו כמקומות מפגש לסופרים, משוררים ואמנים וחלקם בילה בבית הקפה החביב עליהם את רוב שעות היום בהרהורים ובכתיבה בשולחנות הקבועים שלהם.

בתי הקפה סיפקו להם ניירות וכלי כתיבה בחינם וכמו כן תפריט מיוחד, תפריט סופרים, בהנחה מיוחדת.
חוץ מאמנים גם אנשים רגילים ביקרו בבתי קפה בשביל ללגום כוס קפה בימי ראשון אחר הצהרים.

בתי הקפה ההיסטוריים של בודפשט היו בית לחיי תרבות משגשגים ואם מישהו רצה לדעת את החדשות האחרונות או רכילות בעיר, הוא היה צריך רק להתיישב באחד מבתי קפה אלה.

מתוך 500 בתי הקפה בבודפשט, קפה ניו-יורק היה האלגנטי ביותר והפופולארי ביותר בתחילת המאה העשרים :
המקום אוכלס על ידי סופרים שהעלו את הספרות ההונגרית לרמה בינלאומית וניתן היה ניתן לקרוא שם כ 400 כתבי עת שונים, ובנוסף לכתבי עת בהונגרית היו שם גם כתבי עת בצ'כית, ספרדית, צרפתית ואנגלית.
המקום הפך למרכז חיי הלילה של בודפשט בשנות העשרים עד שנת 1936 .




Cafe New York - BudapestZIN

Cafe New York in New York Palace Hotel, Budapest

Historic Budapest Coffee Houses


יהודית הגיבורה :

כאשר האדון פטר ראה בפעם הראשונה את המשרתת יהודית הוא דימה אותה לגיבורה התנכית יהודית.
"שמה הפרטי היה יהודית, תנכ"י כזה. הנערה כאילו יצאה מהעבר, מהפשטות התנ"כית...". (עמ' 134).
בעקבות התיאור הזה חיפשתי חומר על ספר יהודית, שהוא אחד מהספרים החיצוניים .
יהודית האלמנה הצעירה והיפה סיכנה את עצמה ונכנסה לאוהלו של שר צבא נבוכדנצאר, אלופרנס, כדי להציל את עמה.
היא כרתה ראשו של אלופרנס והביאה אותו לעירה, בתוליה, והודיעה לאנשי העיר שהם יכולים לצאת למלחמה.
האשורים שראו שמפקדם מת , נתקפו בהלה ונסו על נפשם.

ספר יהודית - ויקיפדיה

ספר יהודית - דעת אנציקלופדיה יהודית

יהודית : כתובים אחרונים - דעת

Judith and Holoferens - Wikipedia

Lucas Cranach the Elder. Judith with the Head of Holoferens - Olga's Gallery




Alessandro Botticelli. Judith's Return to Bethulia




Judith and Holofernes - Olaga's Gallery

Judith Beheading Holofernes - Wikipedia


ג. טלנובלה - בובה פראית
סיפור ההתאהבות במשרתת וסצנת הקנאה של אשתו של פטר בגלל הסרט הסגול שמצאה בארנקו הזכירה לי את הטלנובלה בובה פראית, כי גם שם האדון הצעיר מתאהב במשרתת שעובדת במשק ביתו.

שיר נוסף - Me Muero De Amor - Natalia Oriero

ישנם עוד נושאים כמו היהודים והמצור על בודפשט אך אלו נושאים רציניים שדורשים התייחסות מיוחדת ברשומה נפרדת.

לבסוף חיפשתי גם חומר על בודפשט בשנות השלושים, ומצאתי סרטון שמתאר את בודפשט מ- 1938 :


תגובה 1:

  1. רשימה מעניינת מאוד. בכלל, ישנם הרבה ספרי תרגום מאוד מעניינים ומרתקים שפורסמו בארץ.

    השבמחק