28 בינו׳ 2011

אמינות של קבוצות בפייסבוק

החלטתי לכתוב על נושא זה מכיוון שיש קבוצות בפייסבוק שקמות כביכול למען מטרה מסויימת, אך לא תמיד ידוע מי עומד מאחורי הקבוצה, והאם באמת הוא פועל לשם המטרה שהוא מצהיר עליה.

ראיתי בפייסבוק קישור בעל אופי בידורי באתר שלמראית עין עוסק בהנצחת השואה.
כשנכנסתי לעמוד הקבוצה ,שכביכול נועדה להנצחת השואה, ראיתי תמונה וקישור לקבוצה שעוסקת בתוכנית בידור והייתי מזועזעת. הופעתו של קישור זה באתר שכותרתו מציגה אותו כאתר זיכרון לקרבנות השואה זיעזעה אותי ולמרות מחאות של אנשים הקישור לא הוסר.
כמובן שמחקתי את עצמי מהקבוצה הזאת וגם דיווחתי עליה כי הרי ברור שיש כאן הונאה וזו לא קבוצת הנצחה.

בעקבות מה שקרה הבנתי שחשוב מאוד לבדוק קבוצה בפייסבוק בדיוק כמו שבודקים אמינות של אתר אינטרנט.
יש לבדוק למי שייכת הקבוצה ואת המידע על הקבוצה שמופיע בצד ימין של הקיר ובעמוד מידע.

כמובן שבדף המידע של הקבוצה המזוייפת הזאת לא היה רשום כלום.
המידע היחיד שמופיע גם בקיר וגם בעמוד המידע הוא קריאה לאנשים להצטרף לקבוצה כדי שיהיו לפחות 600,000 אנשים שיזכרו את 6,000,000 היהודים שנרצחו בשואה.
לא מופיע שום מידע על יוצר האתר וכיצד ניתן ליצור איתו קשר. האתר הזה מוכיח שצריך להתייחס בחשדנות רבה לקבוצות בפייבוק במיוחד כשמדובר בקבוצות שמציגות את עצמן כאתרי זיכרון והנצחה.

דוגמא לאתר פייסבוק אמין שעוסק בהנצחת השואה : האתר של מוזיאון השואה של ארצות הברית :
United States Holocaust Memorial Museum

האתר כולל מידע על הארגון גם בטור הימני של הקיר : מיקום, הסבר קצר על המוזיאון, קישור לאתר רשמי באינטרנט, וקישור להנחיות לפירסום הודעות ותגובות על הקיר.

ניתן לצפות במידע מורחב על המוזיאון בעמוד מידע. בעמוד זה מופיע מידע בסיסי : מיקום המוזיאון ועל המוזיאון, מידע מפורט
שכולל קישורים לאתרי האינטרנט של המוזיאון: אתר רשמי, האתר ב- YouTube והאתר ב- twitter , ימי פעילות ושעות פתיחה של המוזיאון, מיקום - כתובת המוזיאון, וקישור לדף פייסבוק.
עמוד המידע כולל פרטי התקשרות: טלפון וקישורים לאתרי האינטרנט של המוזיאון שהוזכרו קודם.

בעמוד Welcome כתוב שזהו עמוד פייסבוק רשמי של המוזיאון, מטרתו של דף הפייסבוק, והנחיות לגבי פירסום הודעות ותגובות באתר.

תמונת הפרופיל של אתר הפייסבוק מורכבת מהלוגו של המוזיאון ומתמונות שמופיעות באתר האינטרנט של המוזיאון.

בדרך זו יש לבחון כל קבוצה שמציגה את עצמה כקבוצה למען מטרה מסויימת. כשנכנסים לקבוצה חשוב לבדוק מי יצר אותה לפני שלוחצים "אהבתי" כדי להצטרף אליה.

2 תגובות:

  1. יונית ,
    תודה על מידע חשוב זה .
    לי אין חשבון בפייסבוק ואני מאוד חשדנית לגביו ... בסופו של דבר אולי אני אשבר , כי כל העולם נמצא שם ואי אפשר להתנגד לקידמה לנצח , בהנחה שפייסבוק זה סוג של קידמה . בינתיים אני מסתדרת בלעדיו , אבל אני שמחה ללמוד כל פריט מידע עליו .

    השבמחק
  2. שלום יונית. יש להדגיש את התופעה של הקמת קבוצות בפייסבוק/ דפים סביב נושאים מאד אטרקטיביים, כשהשואה היא חלק מכך. כותרת אטרקטיביתף טיזר לעניין מושך עשרות ומאות אלפי מתעניינים,ש הופכים בעל כורחם לקהל יעד לפרסומות של מוצרים/ שירותים.
    במילים אחרות, קבוצה כמו שתאערת כאן היא פשוט מלכודת לגולשים ותו לא.
    לכן טוב להפעיל שכל ישר וביקורתיות לפני ההצטרפות או ה"לייק" או "אוהד". אם אין מספיק מידע רלוונטי - פשוט לא להצטרף. סימן נוסף הוא - מספר אוהדים/ מצטרפים. יש לחשוד ולהתרחק ממקום בו יש מספר רב של מצטרפים/ אהודים, זה מריח יותר כמלכודת בה נתפסו הרבה מאד ותו-לא.
    רק טוף, אברום רותם :>)

    השבמחק