30 במרץ 2012

על ספרים דיגיטליים וכנס מולטי ידע 2012

את היום השני של הכנס התחלתי בביקור בתערוכה המקצועית  בדוכן של e-vrit , שם הציגו בפני אפליקציות של ספרי ילדים ל -ipad . הנציגה הדגימה לי את האפליקציה לסיפור אין אריות כאלה, אפליקציה שהורדתי למכשיר ה ipad שלי לאחר שחזרתי לביתי.
נושא האפליקציות מתקשר להרצאה ששמעתי יום קודם, הרצאתו של אמיר וינר מהאוניברסיטה הפתוחה על שוק הספרים הדיגיטליים.  בהרצאתו הוא טען שיש ספרי ילדים שיוצרים להם פורמט דיגיטלי אך הם לא שונים מהותית מהגירסה המודפסת. 
הספר שאני רכשתי, הוא ספר משחק דיגיטלי שמצורף לו גם משחק זיכרון עם הדמויות של הסיפור.
דוגמא שאני יכולה לתת לספרים דיגיטליים ששונים מהותית מהגירסה המודפסת, הם הספרים הדיגיטליים של דיסני, שם הסיפור משולב בסרטון, בקטעי שירה , בדפי צביעה, באפשרות הקלטה ועוד.




האתר של Disney Digital Books :
האתר מאפשר גישה למנויים לאוסף מקוון של יותר מ 600 ספרי דיסני, הוא מאפשר קריאה, קריאה תוך כדי האזנה לקריין המקריא את הטקסט, הוא מאפשר ליצור סיפור עצמאי באמצעות "בונה סיפור" , וכולל משחקי טריוויה ופאזלים.
סרטון הדגמה לספרים באתר.

לאחר שחזרתי הביתה , רכשתי גם ספרי מבוגרים ל- ipad, אחד מהם - ארוחת הערב של הרמן קוך, שמתקשר להרצאה על הסמכות החדשה , הרצאתו של עידן עמיאל, פסיכולוג קליני מבית חולים שניידר.
הוא טען שסמכות ההורים מתערערת בעולם הדיגיטלי שבו לילדים יש יתרון, כי הם ילידים דיגיטליים, לעומת ההורים שהם מהגרים דיגיטליים.

להורים קשה לעקוב אחרי הפעילות שהילדים מנהלים, היכולת שלהם להשגיח על הילדים מצטמצמת כי אין להם שליטה על הפעילות שלהם בפייסבוק, בצ'אטים, ובשיחות שמגיעות אליהם לטלפון הנייד.
אם פעם ההורים יכלו לצפות מהחלון ולראות עם מי הילד משחק, עכשיו יש להם בעיה לדעת עם מי הוא מתחבר, כי הוא יוצר חברויות בפייבוק. פעם ילדים היו מקבלים שיחות לטלפון הביתי וההורים היו מרימים את הטלפון וכך היתה להם הזדמנות לדעת מי מתקשר אל הילד שלהם. היום הילדים מקבלים שיחות והודעות לטלפון הנייד הפרטי שלהם כך שההורים לא יכולים לדעת מי מתקשר אליהם.
מצבים כאלה מתוארים בספר ארוחת ערב של הרמן קוך :

הדובר בספר הוא אב לבן בן 15 או 16 .
(העמודים שמופיעים בסוגריים הם על פי גירסה הדיגיטלית שנמצאת באפליקציה של עברית e-vrit .)

"לעיתים הזדמן לי לשוחח עם אחת מהן בטלפון, וכששאלתי אם אפשר למסור הודעה למישל ..."לא, אדוני, אין צורך להשאיר הודעה. הנייד שלו היה מכובה אז התקשרתי הביתה" (עמ' 9)

"אלא שבגילו מותר שיהיו לו כמה סודות. אסור לנו לרצות לדעת עליו הכול, כי אז אולי הוא ייסגר לגמרי" (עמ' 9)

"כשמישל היה מצ'וטט באינטרנט ונעמדתי לידו, תמיד הפניתי את גבי כלפי המכתבה שלו, כדי שלא אראה את מסך המחשב. רציתי לאותת לו בשפת הגוף שלי שאני לא בולש אחריו ולא מציץ מאחורי כתפו ולא קורא על המסך את מה שהוא מדפיס. לפעמים השמיע הטלפון הנייד שלו צליל של חליל פאן כאשר קיבל הודעת אס-אם-אס. לעיתים קרובות היה משאיר את הטלפון הנייד שלו בסביבה, ואני מודה שלפעמים, בייחוד כשהוא לא היה בבית , התחשק לי לבדוק מה קורה שם. מי שולח לו הודעה? מה כותבים לו? " (עמ' 11)

הקטעים האלה מתארים חוסר ידיעה של ההורה מה הבן שלו עושה, הוא אמנם רוצה לדעת , אך מפחד לשאול כדי שההתערבות שלו לא תתפרש כפגיעה בפרטיות של בנו.
העלילה בהמשך מתפתחת בכיוון מאוד לא צפוי. אם יש ציפיה שההתרחשות הבאה, שעליה ניתן לקרוא בספר, תיצור דילמה מוסרית אצל האב , זה לא קרה, אלא קרה משהו אחר, מפתיע, בכיוון הלא שפוי.

ההרצאות בכנס כללו הפניות לאתרי אינטרנט חשובים ומעניינים :

ההרצאה של פרופ' גבי וימן  על הטרור באינטרנט עסקה בשימוש שעושים אירגוני טרור כמו אל קעידה, החמאס, החיזבאללה והג'יהד האיסלאמי ברשתות חברתיות כמו פייבוק ויוטיוב, להפצת תעמולה, גיוס מחבלים ואימונם.
יש גם ערוצים שפונים לקהל יעד ספציפי כמו נשים וילדים, שכוללים משחקי מחשב עם מסרים של טרור ועידוד לפעולות התאבדות.

ההרצאות על המחאה החברתית עסקו באתרי המחאה בפייסבוק, ובהקשר זה אני רוצה להוסיף את הבלוג בועת נדל"ן חמורה בישראל  שמטרתו לעקוב אחרי התפתחויות בשוק הדיור, לתת מידע לציבור, לפקוח את עיניו ולהזהירו מפני בועת הנדל"ן שעומדת להתפוצץ. הם עושים עבודת קודש.

ההרצאה שהזכרתי מקודם על שוק הספרים הדיגיטליים עסקה בשוק הספרים הדיגיטליים, התפוצה שלהם בטאבלטים, סמארטפונים וקינדל.
צויינה ההוצאה לאור של אמזון, שמאפשרת לסופרים למכור את היצירות שלהם ללא תיווך של מו"ל וכך להרוויח יותר.
הוזכר אתר פאר של האוניברסיטה הפתוחה , אתר ספרים וחומרי לימוד הפתוחים לכל .

ההרצאה האחרונה במושב שבו השתתפתי היתה על האתר icast , אתר לשיווק ספרים מוקלטים.
באתר יש יותר מ 3000 פודקאסטים ותוכניות שונות, מעל ל 60,000 פרקים ומאות ספרי אודיו, חלקם מוקלטים על ידי הסופרים עצמם וחלקם על ידי שחקנים וקריינים.

למחרת נכחתי בהרצאות שעסקו בגלישת נוער באינטרנט, בגלישה בטוחה באינטרנט ובסמכות ההורים.
בהרצאה על סמכות ההורים " סמכות חדשה - התמודדות דמויות סמכות עם ילידים דיגיטליים", הרצאה שהזכרתי מקודם, ציין המרצה ספר שעוסק בנושא -  סמכות חדשה של חיים עומר.

ההרצאה השניה עסקה בחינוך לגלישה אחראית ובטוחה ברשת והצגת מדיניות ופעילות משרד החינוך.
הוזכר אתר המינהל למדע וטכנולוגיה ובו לשונית גלישה בטוחה.
אפשר גם להיכנס לפורטל השירותים והמידע הממשלתי , בקהלי יעד לבחור ב - תלמידים, ילדים ונוער, ושם יש קטגוריה של גלישה בטוחה עם קישורים לאתרים שעוסקים בנושא.

המושב הזה הסתיים בשיחה עם שני נערים שענו על שאלות בקשר לשימוש שלהם בפייסבוק.
הם דיברו על הגדרות פרטיות, אישור חברות ופירסום סטאטוסים.




















3 תגובות:

  1. תודה על הפוסט.
    הסמכות ההורית נפגעת בגלל הרבה סיבות ולא רק בגלל ההבדלים הדיגיטליים. לדעתי ולצערי הערעור בסמכות של הורים ומורים התחיל מזמן.

    השבמחק
  2. המרצה דיבר על הצורך לשקם את הסמכות ההורית אבל הוא לא התכוון למה שהיה פעם, לפני עשרות שנים ויותר או מאות שנים ויותר, אלא על סמכות חדשה, שנקודת המוצא שלה היא שילד הוא בן אדם.

    השבמחק
  3. יונית , תודה רבה על הפוסט המסכם .
    אני תמיד נהנית לקרא נקודת מבט נוספת , ואיך מישהו אחר ראה באופן קצת שונה ממני את הדברים .אני פחות התחברתי לנושא של ספרים דיגיטליים ואפליקציות של ספרי ילדים .
    אולי אולי מתי שהוא זה יתפוס גם אותי :-)

    השבמחק