14 במרץ 2012

על קנאה ופירגון



קנאה בזולת היא רגש, אשר מתעורר אצל אנשים, וכנראה גם אצל בעלי-חיים מסוימים. הרגש מתעורר, כאשר אדם מרגיש נחות לעומת אדם אחר, ויש לו רצון לשפר את מעמדו. רגש זה יכול להתעורר בשל כל יתרון חומרי, גופני, שכלי, נפשי או רוחני, שאדם מוצא בזולתו. הקנאה מתקיימת בעקבות הרצון להיות במצבו הקיים של האדם האחר.

קנאות נפוצות הן קנאה בפופולריות או ביחס, שאדם אחר מקבל מן הסביבה או קנאה באורח החיים או מצבו הבריאותי של אדם אחר.

רגש הקנאה כולל תחושת מועקה ותסכול של האדם, זעם ועלבון, ויש לו ביטוי בהבעות הפנים, וגם בהתנהגות – התעלמות מהאדם, ביקורת, חוסר פרגון, או פעולות ישירות לפגוע בו.

במסורת הפסיכואנליטית מקובל להבחין בין שני סוגים של קנאה:

א. צרות עין, חמדנות (Envy) – קנאה מהסוג של "אני רוצה מה שיש לך, ולא מוכן שזה יהיה לך". רגש זה קיים מגיל ינקות. כאשר רגשות אלה מוכלים ומעובדים, תיווצר התפתחות תקינה של נפש האדם. אולם כאשר הם אינם מוכלים, רגשות אלה עלולים לעלות אחר כך בתוך מערכות יחסים.
ב. קנאה תחרותית (jealousy) – קנאה פחות פוגענית, מסוג "קנאת סופרים תרבה חוכמה", שמשמעותה – "אני רוצה מה שיש לך, ולא מפריע לי שגם לך יש". סוג קנאה זה מדרבן להתאמץ, כדי להיות טוב כמו מושא הקנאה.

חיובי ושלילי בקנאה :

חיובי – הקנאה נובעת מהרצון של האדם להרגיש שאין לו חסר כלשהו. הרגשה שהוא חסר דבר מה, גורמת לאדם לחוש קנאה כלפי מה שנדמה לו כטוב יותר ממה שיש לו. קנאה זאת יכולה לדרבן את האדם לפעול לשיפור מצבו, ולגלות הנעה (מוטיבציה) להתקדם בתחומים שונים.

שלילי – לרגש הקנאה יש כוחות הרס. אדם שמקנא בחברו, ואינו מצליח להתגבר על כך, עלול להרוס את קשריו עם חברו, ואפילו לחבל במה שהוא מחשיב כהצלחתו של החבר. כך חברו לא יהיה עוד 'מצליח', ורגש הקנאה יחלוף. כמו כן, רגש קנאה תופס את המשאבים הרגשיים, כדי להתמודד עם רגש זה, במקום להפנותם אל ההתפתחות האישית.

הוא משמש מקום מפגש למחנכים , העוסקים בטיפוח אקלים בית-ספרי וכישורי חיים, ולמחנכים המתמודדים עם תופעת האלימות במערכת החינוך.
האתר כולל פעילויות, מערכי שיעור, ודפי עבודה לתלמידים מותאמים לפי שכבות גיל בנושאים שונים.
האתר כולל גם מגוון סרטי הדרכה למורים ולתלמידים בנושאי אקלים בית ספרי, מניעת אלימות וטיפוח השיח הרגשי.
האתר בין הצלצולים כולל גם תתי אתרים כמו אל תלעגו לי שמתמקדת בארבעה נושאים : הבעת רגשות, אכפתיות והתחשבות, פתרון יצירתי לסכסוכים וקבלת השונה.

עוד על האתר.


מהו פרגון?

פרגון הוא הערכה חיובית, אהבה, קבלה. לפרגן למישהו זה להעריך אותו, לראות את הטוב שיש בו, ולומר לו במילים או במעשים, שאנחנו שמחים בשבילו על הטוב שיש לו. בפרגון יש רצון טוב, משאלה שיהיה לאחרים טוב, שיצליחו, שייהנו מעצמם, שיעשו טוב לעצמם. הפרגון מעודד, מאמין באדם וביכולת שלו להצליח ולהיות מרוצה.

פרגון שונה ממחמאה או מהערכה, שגם בהן יש זיהוי של משהו טוב אצל הזולת, כישרון, התנהגות ראויה להערכה והתפעלות, אך אין בהן משאלה אקטיבית שיהיה טוב.

פרגון הוא יחס הפוך לקנאה ולקטנוניות. אמנם גם בהן אנו רואים את הטוב של אחרים, אבל אין לנו רצון שיהיה להם טוב. להפך – הקנאה והקטנוניות עלולות לגרום לנו לקלקל לאחרים את הטוב שיש להם.

מתוך : כדאי לפרגן - עדי סימון בר, שלמה זיס, מטח





4 תגובות:

  1. יונית ,
    טוב שאת מזכירה לכולנו כמה קינאה זה רע וכמה פירגון זה טוב :-) .
    אהבתי את מה שהבאת .
    תודה!

    השבמחק
  2. תודה, שרה

    כתבתי על קנאה גם בבלוגים פחות פעילים שלי:

    http://yonit-yonit.blogspot.com/2012/01/blog-post.html

    http://yonittal.wordpress.com/2011/05/20/%d7%a7%d7%a0%d7%90%d7%94/

    הנושא הזה מעסיק אותי כי קיבלתי את הרושם שעמיתים למקצוע לא מפרגנים לי. הם קוראים את הבלוג שלי, חלקם גם משתמשים במידע שהם נחשפים אליו דרכו, אך לא נותנים לי שום קרדיט, למרות שהשקעתי זמן ומחשבה בחיפוש חומר, ובכתיבה.

    השבמחק
  3. מצד שני יש אנשים שכן מפרגנים לי וזה מחמם את הלב.

    השבמחק
  4. יונית יקרה ,
    לא ידעתי שיש לך עוד בלוגים!
    מה שכתבת על :"דפוק וזרוק בפריז ובלונדון" - ממש ממש יפה !
    ובבלוג השני , אהבתי את השימלה הירוקה , ממש מדליקה ...
    אל תתיחסי למי שלא מתנהג אלייך יפה , הוא לא שווה את זה .
    המשיכי לכתוב ולהעשיר אותנו בידיעותייך הרבות !

    השבמחק