8 במרץ 2023

דמויות ספרותיות של נשים ובנות : מחשבות על הספר : היידי / יוהנה ספירי

 יום האשה הבינלאומי גורם לי להיזכר בכמה דמויות ספרותיות נשיות , אך לא בהקשר הנשי שלהן אלא בשייכות המעמדית שלהן.

מדי פעם אני חושבת על דמותה של היידי ועל חייה, כפי שהם מתוארים בגרסה המלאה שיצאה לאור בסדרת הרפתקה - סופרים מתרגמים קלאסיקה, מודן, 2020.

בספר מתוארות נשים ממעמדות שונים : היידי ודודתה העניות, סבתו ואימו של פיטר העניות, קלרה וסבתה העשירות.

הספר מתחיל בתיאור הטיפוס של היידי ודודתה לראש ההר, לביתו של הסב. בדרך מתלווה אליהן חברתה של הדודה מהיישוב הכפרי שנמצא על ההר, ובשיחה בין השתיים, מסבירה הדודה שקיבלה הצעת עבודה שאיננה יכולה לוותר עליה ולכן היא חייבת למסור את היידי לסבא שלה. הדודה, חדרנית בבית מלון שנמצא באתר נופש מתחת להר, קיבלה הצעת עבודה ממשפחה שנפשה שם, להיות מנהלת משק ביתם בפרנקפורט. מכיוון שזה היה קידום עבורה, לא יכלה לסרב להצעה כזאת, ולכן מסרה את היידי לסבא.

בהמשך העלילה היא חזרה לבית הסב לקחת את היידי לפרנקפורט, כי מצאה לה שם עבודה בתור חברה לילדה נכה מרותקת לכיסא גלגלים. המעבר יאפשר לה ללמוד קרוא וכתוב ודברים נוספים, ממורה שהגיע ללמד את קלרה.

קלרה ילדה הנכה היתה שייכת למעמד של עשירים. הנכות שלה והבדידות הנובעת ממנה, הן אלה שאיפשרו את המפגש בין אנשים ממעמדות שונים כפי שמתואר בספר.

היידי לא היתה נפגשת עם קלרה, מתחברת איתה, נכנסת לביתה וגרה שם, אם קלרה לא היתה ילדה נכה שזקוקה לחברתה.

הידידות בין הילדות ששייכות למעמדות שונים, הביאה למפגש בהמשך העלילה, של מבוגרים השייכים למעמדות שונים:

אבא של קלרה וסבתה נפגשו עם סבא של היידי והתיידדו איתו וסבתא של קלרה לקחה על עצמה לדאוג לפיטר ומשפחתו שהיו עניים מרודים.

הידידות עם קלרה ומשפחתה העשירה לא שינתה את מעמדה החברתי של היידי, למרות שקלרה הפכה לילדה בריאה והמשפחות התקרבו זה לזה מאוד.

קלרה הבריאה, קמה על רגליה והלכה, וניתן לשער, שכנערה עשירה, שהנכות כבר לא מכשול בחייה, כל הדלתות יפתחו בפניה. אך לא כך יהיה גורלה של היידי. הדלתות שיפתחו בפני קלרה, לא יפתחו בפניה.

עתידה של היידי כבוגרת הוא להפוך למשרתת או מטפלת של הרופא של קלרה, אלמן בודד, שהתרשם מאופייה הטוב וממסירותה לאנשים, ועבר לגור על ההר כדי שבזקנתו, תטפל בו.

הרשומה מתייחסת לספר:

היידי / יוהנה שפירי ; תרגמה חנה לבנת. -- בן-שמן : מודן, 2020, 377 ע'. (הרפתקה - סופרים מתרגמים קלאסיקה).


מתוך עמוד הספר היידי באתר האינטרנט של מודן






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה